Rejsedagbog fra Australien

Dette er en rejsedagbog for vores rejse til Australien og New Zealand. Turen varede 3 måneder, og bl.a. flybilletter blev købt gennem MyPlanet. Turen planlagde vi selv, men fik god inspiration fra både MyPlanet, Albatros Travel, Marco Polo Tours, Hannibal Tours. Se mere om tur forberedelse og ruteplanlægningen her.

12/11 2008 Onsdag. Kuranda

Dagens billeder         Dagens videoer         Vis på kort

Idag var vi tidligt oppe, for at komme til Kuranda. Vi blev hentet på hotellet af en rigtig australier, der kørte os til togstationen. Toget var meget gammelt, og turen op til Kuranda var meget speciel. Det tog mange år at anlægge banen, der hedder Kuranda Scenic Railway og vi skulle igennem 15 tunneller på vejen. De er alle gravet/hamret ud med håndkraft. Udsigten på turen var helt fantastisk, hvilket også kan ses på nogle af de 66 billeder, der er for idag. Børnene har taget en del af dem. Det syntes de var meget spændende.

På et tidspunkt svinger banen rundt 180 grader, på en bro. Den gør det over 5 jernbaneskinners længde, så man kunne se den anden ende af toget, når man kiggede ud. Det var ungerne meget facinerede af. Anna tog en masse billeder. I selve Kuranda var der ikke meget at se, men der var et lille Zoo med koalaer, så der gik vi ind. Her blev Anna fotograferet, mens hun holdt en koala. Det var stort. Men også lidt farligt. I første omgang skulle hun holde koalaen Princess, som var 4 år gammel. Den ville imidlertid ikke holdes, så den satte kløerne i Anna, da de læfter hende over. Anna blive lidt ked af det, men senere finder vi også ud af, at den har haft godt fat, for det bløder lidt. Nå, men Princess bliver sat tilbage i buret, og så finder de Little Prue, og hun er meget mere medgørlig.

Det er iøvrigt her i Kuranda, at Jacob køber nogle slanger mm som, når de puttes i vand svulmer op og bliver rigtig store. Vi har imidlertid kun 1 stk med hjem til Danmark. Gud ved hvor de andre er blevet af?

Efter vi havde været i Kuranda i nogle timer skulle vi tilbage igen, denne gang med svævebanen, Skyrail Rainforest Cableway. Det tog vel ca 30 min, men man kunne stå af 2 steder undervejs. De steder man kunne stå af, kunne man gå en tur i regnskoven, og der var også udsigtspunkter. Ellers så svævede banen over regnskoven, så man kunne kigge ned i den. Da vi kom ud til kysten, var vi 2-300 m oppe, med udsigt ud over vandet, øerne og revet. Det var ret flot, men det var svært at tage billeder af. Det er sidste aften på hotellet, og vi har ikke booket overnatning længere end hertil. Derfor er det planen, at leje en bil imorgen, og køre til Port Douglas.

11/11 2008 Tirsdag. Cairns dag 2, Sørens fødselsdag

Dagens billeder         Dagens videoer         Vis på kort

I dagbogen for idag, kan jeg se, at jeg har skrevet: Til lykke med fødselsdagen Søren. Vi er kede af at vi ikke fik snakket mere sammen, men forbindelsen var ikke ret god, og der landede lige en helikopter ved siden af os, da vi havde ringet op. Vi håber at du havde en god dag. Vi var nede i byens (Cairns) store svømmebad da vi ringede til dig.

Svømmebadet er ret stort, ligger midt byens centrum helt ud til vandet og er selvfølgelig gratis at bruge. Der er nok en grund, til at det er gratis. Ihvertfald står der skilte med "gå ikke ned til vandkanten på grund af krokodiller" hele vejen langs Esplanaden.

Idag har været en kombineret slapper samt undersøgelses dag. Vi har været på de forskellige turist informationer, for at finde ud af, hvad vi skal bruge tiden i Cairns til. Derudover har vi så været i det store svømmebassin. Der har vi været nede både igår og i dag. Børnene har nemlig købt deres egen maske og snorkel, så de kan øve sig, inden vi skal ud på revet og snorkle. De er begge blevet forbavsende gode til at svømme. Jacob ville selvfølgelig ikke prøve sin snorkel, da vi kom i vandet. Han vil ikke noget, hvis han ikke mestrer det HELT fra starten. Gud ved hvem han har det fra. Men vi har besluttet os for, at vi vil tage til Kuranda imorgen. Det gør man med det gamle tog den ene vej, og så med svævebane den anden vej. Og det er en lang svævebane, 30 km tror jeg nok, og den kører hen over regnskoven.

10/11 2008 Mandag. Ankomst til Cairns

Dagens billeder         Dagens videoer         Vis på kort

Afrejsen fra Darwin blev selvfølgelig lidt kaotisk. Darwin er en lille lufthavn, og eftersom vi kun skulle indenrigs, så mente vi at 1 time måtte være nok. Desværre, så var var der gået kuk i bestillingen af den taxa der skulle hente os, og køre os derud. Hotellet havde lovet at bestille den, men det havde de tilsyneladende ikke. Som hævn fik vi vækket hotelejeren af Banyan View Lodge, men det var selvfølgelig ikke hendes skyld. Ihvertfald var det ikke hende der stod i receptionen i aftes. Men vi nåede det, og nu er vi i Cairns.

Cairns er helt anderledes. Der er kun 34 C, og der er en frisk brise ind fra havet. Fælles for de 2 byer er, at de har en lang promenade, som er lavet både til hygge og sport. Man kan gå en hyggetur, men der er også anlagt asfalterede stier for løbere, cyklister, skatere osv. Jævnligt er der sat forskellige former for gymnastik redakaber op. Der er også lavet en stor skateboard/BMX cykel bane. I det hele taget gør de meget ud af sundhed. Man må heller ikke ryge nogen steder.

Vi har ikke lavet så meget idag. Vi spiste frokost på Outback Jacks, fordi han reklamerede med Free WiFi ... og så fik man password til 1 times forbrug. Det når man ikke langt med, når man skal spise først. Faktisk er det svært at finde steder, hvor man kan få en ordentlig internet forbindelse, og det koster.

Vi havde hjemmefra booket 3 overnatninger på FigTree Lodge i Cairns, og det er ret luksuriøst i forhold til Banyan View Lodge. Jeg har købt internet i 24 timer for 20 australske dollars, og det virker som om det er en rimelig forbindelse. Vi har lige Skypet hjem for første gang, og det blev alle vist glade for. Børnene syntes ihvertfald det var spændende at fortælle om alt det de havde oplevet i Darwin. Vi har lige fået den store gourmet aftensmad, og sidder nu og slapper af. Jeg har løbet lidt frem og tilbage, for jeg har PC'en til at stå bag ved sofaen i baren. Det er nemlig det eneste sted hvor jeg nogenlunde kan se den, samtidig med at der er stik kontakt og wifi dækning. Jeg er ved at loade billeder op. Det tager laaang tid.

Nyheder

Nyt layout Som det ses, er der lavet et nyt web design. Hvis du har forslag til ændringer, så skriv til mig via "Contact Us" ovenfor

På vej

Flere billederDer er bliver snart lagt flere billeder ud Se videoerneDer arbejdes på at lægge alle de videoklip ud, som vi har taget